Guide

Guide til Sicilien

Guide til Sicilien | Frk. Kræsen

M og jeg har i flere år talt om at besøge Sicilien. Fodbolden på landkortet, som resten af Italien sparker til. Så i år skulle det være. Vi købte to flybilletter til Catania. Hvad så nu? Vi var to spørgsmålstegn foran computeren. Vi vidste, vi ville leje en bil og køre rundt. Men hvorhen?

Googler man billeder, virker Sicilien til at være fuld af både hyggelige byer og smukke strande, så sandsynligheden for, at man finder en af de to – eller måske begge – virkede rimelig høj. Det burde ikke kunne gå helt galt. Derfor besluttede vi at overnatte tre nætter i Taormina med de stejle trapper og derfor episke udsigt, to nætter på et B&B på en bjergtop med oliventræer og geder og til slut to nætter i Sirakusa med de snævre gader af brosten. I alt en uges roadtrip i 30 grader.

Sicilien var et meget italiensk stykke Italien. Og alligevel meget sin egen, hvilket de lokale ofte minder dig om! Sicilien er noget særligt. Med større portioner pasta, skarpere hårnålesving (husk at leje en så lille bil som muligt!) og havudsigt over alt. En farverig og bjergrig ø, hvor de fleste af de andre turister kom fra resten af Italien. Som danskere på Bornholm.

Turen fra Danmark til Sicilien var dog ikke kun en rejse sydpå. Den føltes også som en tur tilbage i tiden. På toppen af Etna spiste vi pizza i en brunmønstret restaurant, som lignede de skihoteller, der fandtes i Alperne for 40 år siden. Strandene var fulde af turkise parasoller og slidte solstole, der har set sine bedste dage. Tiden har stået stille, nærmest siden Don Corleone var ung.

Men selvom det lyserøde Grand Hotel i Taormina desperat har brug for en renoverende hånd, hindrer de slidte facader ikke de lokale for at vise deres ø frem. For ja. Sicilien er slidt. Og lidt skævt. Men mest af alt charmerende.

Jeg har samlet mine yndlingssteder fra vores roadtrip i en guide, som forhåbentlig kan gøre dig lidt mindre forvirret, når du har købt flybilletter og nysgerrigt sidder og googler Sicilien. God tur.

Guide til Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen

Taormina
Taormina ligger klistret op ad et bjerg, og hvis du gerne vil gå fra bunden til toppen, skal du i op for mange trappetrin. Det er den slags by, hvor de italienske drenge spiller fodbold på torvet uden for kaffebaren, turisterne tager selfies med havet i baggrunden og hvor biler, scootere og mennesker kæmper for at alle sammen få plads på smalle gader og små torve.

Transport
Det tager 1-1,5 time i bil til Taormina fra Catania. Undersøg hvis dit AirBnb eller hotel har parkering, for det kan godt være lidt tricky at finde et sted.

Bolig
Taormina er fuldt af hoteller. Mange af dem er til den turistede side, så vil du have lokal charme, kan det være, du skal gå efter et AirBnb. Hvis jeg skulle bruge en hel uge i Taormina, ville jeg bestemt gå efter en lejlighed med eget køkken her.

Laboratorio Pasticceria Roberto
“I er nødt til at spise cannoli, når I er på Sicilien,” sagde signora Dane, som vi boede hos i Taormina. Hun satte et stort kryds på vores kort og sagde, vi kunne hilse nede i butikken fra hende. Du kan finde cannoli rundt omkring på hele Sicilien. Det er sammenrullede kiks, der er fulde med sød ricottaost. De serveres kolde, som en lækker og anderledes slags is.
Adresse: Laboratorio Pasticceria Roberto, Via Calapitrulli 9, Taormina

Da Cristina
En anden Siciliensk specialitet, som vores vært i Taormina synes, vi var nødt til at prøve, var arancini. Det er de store brune bolder på billedet. “Gå til Da Cristina”, sagde Signora Dane til os, og vi gjorde selvfølgelig, som hun foreslog, inden vi tog maden med os videre til en park.

Arancini var… anderledes. Det smager som paneret risotto og lægger sig som en klump i maven. Det var ikke lige min kop te, men er man til panering og risretter, er det sikkert et hit. Og så skal du altså købe det hos Da Cristina.
Adresse: Da Cristina, Via Strabone 2, Taormina

Guide to Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen Guide to Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen Guide to Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen Guide to Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen

Isola Bella
Da vi sad hjemme i Danmark og googlede Sicilien, dukkede Isola Bella op igen og igen. Det er måske ikke så underligt, for den minimale ø uden for Taormina råber på at blive fotograferet (og besøgt!). Du skal gå ned for et uendeligt antal trappetrin for at komme hele vejen til den og stranden, men det er det bestemt værd. Tag badetøjet med (det burde faktisk altid være med i tasken på Sicilien) og brug nogle timer her.

Giardini della Villa Comunale
Taormina byder på flotte udsigtspladser mange steder. Et af dem er Giardina della Villa Comunale, som er en blanding mellem en park og en botanisk have. Køb en kaffe eller frokost med og sæt dig her.
Adresse: Via Bagnoli Croce, Taormina

Castelmola
Hvis du fortsætter op på bjerget efter Taormina, kommer du ret snart til Castelmola – en meget lille by med vidunderlig udsigt. Her er væsentligt mere stille end nede i Taormina. Snup en kaffe, gå en tur og beundre udsigten.

Vores AirBnb i Taormina
M og jeg ville helst bo så lokalt som muligt på vores tur, så da vi fandt et AirBnb-værelse hjemme hos en ældre italiensk kvinde i Taormina, besluttede vi os for at teste det. Hendes lejlighed, der er den nederste i det lyserøde hus på billedet, har to ekstra soveværelser og væggene fulde af familiebilleder.

Vi kom frem til Signora Dane sent om aftenen, og inden hun fortalte os, hvilken god restaurant der låg tættest på, sørgede hun lige for lidt bruschetta. Næste morgen stod morgenmaden klar på terrassen, da vi stod op, og så snart vi fået drukket den første kop kaffe, kom hun ud for at fortælle os om alle hendes yndlingssteder. Hun havde et eget hotel i Taormina i 25 år, så der var ikke nogle spørgsmål, hun ikke havde svar på.

Dagen efter flyttede et tysk par ind på værelset ved siden af. Vi brugte den sidste aften på terrassen sammen med dem, en flaske Lambrusco og værtens to sorte katte, og lige når vi troede, Signora Dane ville komme ud for at fortælle os at skrue volumen ned, overraskede hun i stedet med hver vores glas lemoncello.

Et værelse med delt bad hos Signora Dane er nok ikke det rigtige alternativ for alle, men hvis du er frisk på meget personlighed, stærk kaffe og søde katte, har det mine varmeste anbefalinger.

Info: Her kan du se mere info om vores AirBnb

Guide to Sicilien og Taormina | Frk. Kræsen

Etna
M og jeg havde det næsten på samme måde med Etna, som vi havde med tornet i Pisa. Lad os komme derop, så vi kan få det billedet i hus. For på samme måde som man næsten ikke kan tage til Pisa uden at posere foran tornet, føles det heller ikke rigtigt at springe Etna over. For hvor mange andre gange får du mulighed for at besøge en vulkan?

Vi havde ikke lyst at køre op til Etna, så vi hoppede på en bustur fra Taormina. For 33 euro kom vi frem og tilbage på en bustur med en guide, fik tid at hænge ud på stationen på 1920 meters højde og mulighed for at besøge Alcantara, som er et hyggeligt lille stop mellem Etna og Taormina. Det var en kold, blæsende, brun og ret anderledes oplevelse.

Guide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. KræsenGuide til Sicilien | Frk. Kræsen

Agriturismo Pattina
Vi tog turen op til bjergstoppen i snegltempo. Alligevel sat jeg med svedtklamme håndflader og holdt vejret næsten hele vejen. Hårnålesving på smalle grusveje er ikke min melodi. Klokken var kvart i syv og på den anden side af bjerget var solen på vej ned. Min mobil havde ikke længere nogen dækning. Vi havde ikke tid til at fare vildt, for om der er noget, jeg holder mindre af end hårnålesvinge på smalle veje, må det være hårnålesvinge i italiensk mørke.

Under andre omstændigheder havde jeg måske smilt af landmanden i vejkanten, der var på aftentur med tre æsler eller de 25 får, der pludseligt stod midt på vejen og kiggede forvirret på os. Men den her gang kunne jeg ikke slappe af, inden vi stod på parkeringen uden for Agriturismo Pattina og blev hilst velkommen af en stor golden retriever og de italienske ejere.

To glas rødvin og en portion bolognese senere var mine nerver tilbage på et normalt niveau, og jeg kunne begynde at nyde af et af de mest fantastiske steder, jeg nogensinde besøgt.

Fra Agriturismo Pattinas egen lille bjertop har du Siciliens måske smukkeste udsigt. Det ligger mit i en olivenlund, og når det unge par, der ejer stedet, ikke laver mad til gæsterne, producerer de egen olivenolie. Her er fire værelser, en pool med havsudsigt og mulighed til morgenmad, middag og aftensmad i deres minimale restaurant.

M og jeg havde kun to nætter her, og det var ikke kun på grund af de smalle veje og alle hårnålesvingene, som vi ikke forlad stedet på hele tiden. Det ville nemlig være en skam at ikke nyde af hver eneste minut her. Vi spiste hjemmebagte kager til morgenmad, brugte formiddagen ved poolen, indtil der blev råbt “lunch pronto” fra køkkenet, tyllede en halv kande rødvin inden klokken var to og svømmede og solede videre næsten helt indtil aftensmaden, som begge aftner bestod af flere retter og dessert. Grøntsagerne var lokale, kødet var simpelt tilberedt og desserten hjemmebagt.

Sødere mennesker end de to, der har kastet sig ud i at starte det her vilde sted, kan man næsten ikke finde. Hvis du overhoved overvejer at tage i deres retning på Sicilien, skal du booke nogle nætter her.

Adresse: Agriturismo Pattina, Motta d’Affermo

Cefalu
På vejen mellem Agriturismo Pattina og Sirakusa stoppede vi for en svømmetur og et pizzaslice i Cefalu, inden vi brugte tre varme timer på motorvejen tværs over Sicilien. Det er måske begrænset, hvor meget man kan nå at opleve på tre timer, men når man kan gå fra den ene siden af byen til den anden på under en halv time, og der kun bor 15 000 personer, synes jeg alligevel, man kan få et ret fint overblik.

Efter syv dage på Sicilien og lige så mange svømmeturer i havet var M og jeg enige om en ting: Børnefamilierne skal nok gå efter hoteller med pool, hvis de vil bade i løbet af ferien. Eller tage til Cefalu, som var et af få steder, der kunne byde på en klassisk strand med sand. Cefalu er fuldt af isbarer, små restauranter og smalle gader. Det er fotogent, turist-venligt og lille. Perfekt for et kort stop.

Guide til Sicilien og Sirakusa | Frk. Kræsen

Sirakusa
Blander du Italien med Christianshavn i København, får du Ortigia. En lille ø, som er sin egen bydel i Sirakusa, der ligger på østsiden af Sicilien.

Vi kører gennem Sirakusas trafikerede gader for at komme til broen, der tager os videre til Ortigia. På nettet har vi læst, at det er der, man skal bo, og vi har fundet et lille B&B med udsigt over vandet.

Til morgenmaden næste dag falder vi i snak med en tysker, der har været i Sirakusa før. Da vi spørger ham om resten af byen, kigger han forvirret på os. “Hvorfor skulle I have lyst til at se mere end Ortigia?,” spørger han. “Alt er jo her.” Jeg ved ikke, hvis han har ret, men der er i hvert fald nok til at holde os mætte og glade til vores lille tur.

Transport
Det tager en lille time i bil til Sirakusa fra Catania. Der er store parkeringshuse i starten af Ortigia.

Bolig
Ortigia er fuldt af hoteller og B&B’s. Vi fandt et værelse med havsudsigt og morgenmad for 450 kroner per person og nat.

Guide til Sicilien og Sirakusa | Frk. Kræsen Guide til Sicilien og Sirakusa | Frk. Kræsen

Strandene
Vil du svømme en tur i havet, har Ortigia flere valgmuligheder. Langs med Via dei Tolomei findes både et havnebad med klipper og en lille strand. Der findes både bruser og trapper ned til begge steder.

Guide til Sicilien og Sirakusa | Frk. KræsenFroken-Kraesen-Guide-Sicilien-23

Caseificio Borderi
Jeg plejer ikke at være så stort fan af TripAdvisor, men da 3 396 personer har givet en restaurant fem stjerner, må stedet kunne et eller andet. Og da M og jeg desuden bor 50 meter derfra, føles det umuligt ikke at gå forbi til frokost. Således bruger vi næsten to(!!!) timer i kø, imens den italienske herren bag disken på Caseificio Borderi laver de største sandwichs, vi nogensinde har set.

Her bliver tingene ikke forberedt og stablet i et hjørne, men lavet fra bunden hver eneste gang. Han snitter frisk salat, går indenfor og skærer ost og skinke, hakker flere forskellige slags krydderurter og topper det hele med yderligere lækkerier. En enkel sandwich koster 5 euro, men en halv hver er rigeligt, når de er 10 cm høje og 30 cm lange.

Synes du at to timer i kø er for meget, skal du prøve at komme først på dagen. Der er køen lidt kortere. Du kan også tage et nummer og smutte indenfor. Der får du ikke tage del af helt samme show som ude på gaden, men til gengæld er køen en anelse kortere.
Adresse: Caseificio Borderi, Via Emanuele de Benedictis 6, Sirakusa

Guide til Sicilien og Sirakusa | Frk. KræsenGuide til Sicilien og Sirakusa | Frk. KræsenGuide til Sicilien og Sirakusa | Frk. Kræsen

Ortigia Fish Bar
Fælles for de fleste spisesteder vi testede på Sicilien var at jo simplere mad, jo bedre smagte det. Så er det også på Ortigia Fish Bar, som kun har nogle få fiskeretter og salater på menuen. Her er kun plads til tre borde indenfor og et udenfor, og du spiser fra små plastisktallerkener. Dagens blækspruttesalat er et hit, lige som de friterede ansjoser. Det er billigt, friskt og lækkert.
Adresse: Ortigia Fish Bar, Via della Maestranza 134, Sirakusa

Kaffe och øl på Via Dei Mergulensi
Der er mange turister, både italienske og udlandske, der har forstået charmen med Ortigia. Men nogle dele af byen virker til at tilhøre de lokale. Bag en stor kirke ligger et lille torv med flere caféer og en enkel restaurant. På Movimentocentrale kan du drikke lækker kaffe, på Irma la Dolce serverer de hjemmelavet mandelmælk og andre eksotiske drikke og på Pomme de Terre kan du snuppe en bagt kartoffel og en øl. Et perfekt sted at hænge ud, når du har brug for lidt ro.
Adresse: Via Dei Mergulensi, Sirakusa

Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen

Spiaggia Calamosche
Er du frisk på en hyggelig dagsudflugt på sydøstre Sicilien, skal du hoppe i bilen og køre mod Spiaggia Calamosche. Midt ude i ingenting ligger en stor parkering og en sød lille restaurant. Betal et par euro for at parkere og gå tilbage 300 meter på samme vej, som du lige har kørt ind. Betal yderligere en euro eller to i en lille hytte, og gå 20 minutter i retning mod vandet. Lige når du er klar til at opgive, åbner landskabet sig og den fineste lille strand kigger frem. Her kommer italienske børnefamilier for at bygge sandslot og svømme rundt i weekenderne.

Da du fået nok af sol og bad, går du samme vej tilbage. Stoppe 100 meter inden parkeringen og drej af til højre. Mit i en citronlund sælger en lokal pige hjemmelavet lemonade. Stedet hedder frugtoasen – og et bedre navn på sådan et sted, kan jeg i hvert fald ikke komme i tanke om.

Kløer det af saltvand, når du kommer tilbage, skal du ikke være ked af det. Der er flere udendørsbrusere rundt omkring på parkeringspladsen, så du kan slippe for saltet, inden du kører videre.

Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen

Agriturismo Calamosche (restaurant)
Ved siden af parkeringen ved Spiaggia Calamosche ligger Agriturismo Calamosche, som er en lille hyggelig restaurant. Her kan du spise skaldyrspasta og drikke en øl, inden du tager videre ned på stranden.
Adresse: Agriturismo Calamosche, Loc. Calamosche, Noto

Guide til Sicilien | Frk. Kræsen Guide til Sicilien | Frk. Kræsen

Budget
“Hvad koster det?”, tænker du. Det afhænger selvfølgelig af hvilken slags tur, du tager på. Vi valgte at bo på værelser hjemme hos de lokale i stedet for på fancy hoteller. Vi spiste street food og byggede egne sandwichs fra det lokale supermarked i stedet for at købe frokost på restauranter. Hele vores uge på Sicilien kostede cirka 8000 kroner per person.

Bolig: Vi brugte cirka 2000 kroner per person på bolig, det vil sige lidt under 300 kroner per nat i gennemsnit.

Transport: Vores flybilletter (København-Catania) kosteder lige under 3000 kroner per person. Vi lejede en bil hele ugen for cirka 2000 kroner, og den bensin der var i tanken, da vi startede, var nok til hele vores roadtrip.

Mad: Vi brugte cirka 3000 kroner per hoved på mad og drikke på hele turen. Det er cirka 430 kroner per døgn. De fleste dage kostede vores frokost maks 50 kroner/person, hvilket nok kan forklare, hvordan vi kunne slippe afsted med så lille et madbudget.

Hvordan planlægger man en roadtrip på Sicilien?
Sicilien er en ret lille ø, så det tager ikke så mange timer at køre mellem forskellige byer. Vil du have en ferie med fart på, kan jeg bestemt anbefale tre forskellige steder at overnatte på en uge. Vil du tage den mere med ro, er to også et fint alternativ. Flyver du til Catania og foretrækker en helt rolig ferie, hvor du kan bo det samme sted hele tiden, kan jeg f.eks. anbefale dig at slå base i Sirakusa. Derfra kan du tage på mange fine dagsturer.

Vi kunne kun finde flybilletter til Catania, så derfor valgte vi at primært være på den østre og nordlige side af øen. Næste gang vi tager dertil, vil jeg gerne opleve både Palermo og de Eoliske Øerne nord om Sicilien.

Andre guides til Italien:
Guide til Rom
Guide til Firenze
Guide til Venedig
Guide til Toscana og norditalien

Måske er det her også noget for dig?

• Birthe
    30. maj 2019 at 18:15

Har lige læst, at der regner mere i oktober end der gør i DK ??!
    – Er der bestemte områder, der er bedre end andre?
    – – Vi havde tænkt at komme at komme i uge 42/43

3. juni 2019 at 10:38

Mere regn end i Danmark!? Vildt! Det tør jeg ikke svare på. Vi var der i starten af september, og vi havde solskin hver dag – så jeg har kun gode vejrerfaringer fra Sicilien. Jeg synes, de områder jeg nævner i guiden, var rigtigt skønne. Men det afhænger selvfølgelig af, hvilken slags tur I vil på.

• Camilla
    30. april 2019 at 14:54

Hejsa.

Ved du noget om, hvordan vejret er i oktober? Kan se på forskellige rejsesider, at den gennemsnitlige dagtemperatur ligger på 26 grader. Ved du, om man kan regne med det?

De bedste hilsner
    Camilla

30. april 2019 at 14:59

Jeg må indrømme, at jeg er lidt i tvivl. Vi var der i september, og der var det meget varmt. Det lyder ikke helt forkert med temperaturer rundt 25 grader i oktober, men jeg tænker, det sikkert afhænger lidt af hvornår i oktober.

• Johanne
    31. januar 2019 at 19:10

Hej Linn,
    Fantastiske billeder – og super god guide!
    Min kæreste og jeg skal selv på roadtrip på Sicilien til sommer, og skal også leje en bil.
    Har du nogle erfaringer med et godt udlejningsselskab ift. billeje? Hvilket et bruge i?
    Kh Johanne Schack

1. februar 2019 at 12:37

Tak! Jeg er glad for at høre, I kan få lidt inspiration 🙂 Jeg kan desværre ikke huske hvilket selskab, som vi brugte. Men jeg husker, at vi fandt frem til det gennem at google og sammenligne priser på dem, der var i lufthavnen. Og så snuppede vi bare det billigste alternativ, vi kunne finde. Vores vigtigste ting var, at bilen skulle være lille – så bykørsel ikke ville være så svært. Jeg håber, I får en god tur 🙂
      Kh. Linn

• Nanna
    2. november 2017 at 17:59

Bliver varm helt ned i maven når jeg læser dette indlæg og ser billederne 🙂 har tabt mit hjerte til Siracusa og var der i 12 dage i august. Dejligt at se, at andre også har fundet denne lille perle.

2. november 2017 at 18:51

Siracusa er simpelthen så fint, så det kan jeg godt forstå, at du har gjort! 🙂