Guide

Guide: En weekend i Lund og Malmø i december

Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen

Det tager 39 minutter med Øresundstoget fra København til Malmø. Sidste weekend tog jeg af sted på juletur til det svenske på en lille udflugt sammen med VisitSweden. Min mission var julehygge. Med julekaffe og safran-snacks på mine yndlingscaféer (svensk jul smager jo af luciabrød med safran og pepparkager), svensk julemarked og god mad.

Kaffe og safransnurre på Stk. Jakobs Stenugnsbageri
Jeg begyndte min svenskertur i Lund. 51 minutter efter, at jeg var stået på Øresundstoget på København H, stod jeg af i Lund. Det vigtigste punkt på dagens program var at besøge Kulturens julemarked. Den korteste vej fra banegården til Kulturen tager fem minutter, men jeg foretrækker en lille omvej. Drejer du til højre i stedet for at gå lige ud, kommer du nemlig forbi St: Jakobs Stenugnsbageri – caféen med Lunds bedste kanel- og kardemommesnurrer. Her i juletiden er der pyntet op med lys og blomster, og så har de klassiske snurrer fået tilsat et skud safran.
Adresse: St: Jakobs Stenugnsbageri, Klostergatan 9, Lund

Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen

Formiddagsstop på Kulturen
Efter dagens første kop kaffe tog vi videre på julemarked. Både Malmø og Lund er fulde af julemarkeder i december, så tager du på tur, synes jeg, du skal tage forbi en af de mange markeder.

I Lund ligger Kulturen, et gammelt friluftsmuseum. Deres årlige julemarked var denne weekend. Heldigt! Kulturen er dog altid hyggelig med smukke, gammeldags huse og en skøn have. Med pynt, juletræ, lys og små juleboder blev det om muligt endnu finere. Jeg troede, jeg kunne nøjes med at kigge, men efter den første time måtte jeg erkende, at det var naivt. Da havde jeg nemlig allerede fået købt julepyntede postkort, et billede til badeværelsesvæggen derhjemme og en flaske svensk enebærmost.

Vi havde store ambitioner om at fortsætte videre til Saluhallen i Lund for at spise frokost, men da vi opdagede, at man kunne købe pølse og brød og selv grille på gården ved julemarkedet, blev den plan hurtigt lavet om. For selv om Saluhallen er hyggelig med sine mange små spisesteder, er hjemmegrillede hotdogs med julemusik i baggrunden svært at konkurrere med.
Adresse: Kulturen, Tégnersplatsen 6, Lund

Andre julemarkeder i Skåne
Julemarkedet hos Kulturen er kun første lørdag og søndag i advent, men der er mange andre julemarkeder i Lund og Malmø, der er sjove at besøge. Den 8.-10. december er der f.eks julemarked på Katrinetorp i Malmø. Du kan se hele Visit Swedens overblik over julemarkeder her.

Varme og kaffe-udstilling på Botaniska Trädgården
Efter flere timer udendørs kunne jeg næsten ikke føle mine tæer længere. Det var der heldigvis en løsning på. Ikke langt fra Kulturen ligger Botanisk Have, og inde i drivhusene var der både grønt og sommervarmt. De små fugle, der bor derinde, havde lige fået fugleunger, så imens jeg ventede på, at mine tæer ville tø op, blev jeg underholdt med fuglesang.

Frem til den 31. januar kan du også kigge forbi Botaniska Trädgårdens udstilling om kaffe. På den kan du blandt andet kigge på rigtige kaffeplanter, finde ud af, hvad et svensk ”kafferep” er, og hvorfor der serveres syv slags kager på sådan et event.
Adresse: Botaniska Trädgården, Östra Vallgatan 20, Lund

Eftermiddagskaffe på LOVE Coffee
Efter at vi var blevet klogere på kaffe og kaffeplanter, fandtes der kun én ting at gøre: Besøge LOVE Coffee, der serverer Lunds bedst kaffe. Derinde var der næsten fuldpakket, men vi lykkedes score pladserne i vinduet.
Adresse: LOVE Coffee, Klostergatan 1, Lund

DIY-pepparkaksdej hos Café Patisseriet
Lige ved siden af LOVE Coffee Roasters ligger Café Patisseriet. Der kan du både spise søde sager og frokost, men fordi vi allerede havde maven fuld af hotdogs og kaffe, var vi på jagt efter noget helt andet. Patisseriet sælger nemlig også færdiglavet svensk brunkagedej, som man kan tage med hjem og bage med. Jeg ’snyder’ tit og køber færdig pizzadej på mit lokale pizzeria i København, så jeg regner stærkt med at bageri-lavet pepparkaksdej fra det svenske holder samme høje niveau.
Adresse: Café Patisseriet, Klostergatan 3, Lund

Med tasken fuld af julemarkeds-fund og brunkagedej gik vi tilbage på banegården. Toget til Malmø går flere gange i timen. 10 minutter senere stod vi på Centralstationen i Malmø.

Guide til Malmö | Frk. Kræsen

Aftensmad i Malmø
Da vi var nået til Malmø begyndte det at blive tid til aftensmad.

Har du et større budget for din tur, synes jeg, du skal bestille bord på Lyran. Det er en lille, lokal restaurant, hvor menuen er en overraskelse fra aften til aften. De fleste ingredienser kommer fra lokale producenter, og ingredienserne bestemmer, hvad der ender på tallerkenen.

Er du på jagt efter et lidt billigere alternativ, skal du kigge forbi Spoonery. Som navnet måske afslører, står der suppe og andet, du kan spise med en ske, på menuen ved dem. Perfekt på en kold decemberdag!

Adresse:
Lyran Matbar, Simrishamnsgatan 36, Malmø
Spoonery, Stk. Knuts väg 7, Malmø

Hotel
Man kan sagtens tage Øresundstoget tilbage til Danmark og sove hjemme, men det kan også være dejligt at checke ind på hotel for en nat. Det tænkte jeg i hvert fald, da jeg checkede ind på STORY Hotel i Malmø. Der kan du bo på små, fine værelser til en ret fornuftig pris. At den lækre morgenmaden serveres i en restaurant på taget med udsigt over hele Malmø, er en sjov bonus.
Adresse: Story Studio Malmö, Tyfongatan 1, Malmø

Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. KræsenGuide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. KræsenGuide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen

Kaffe og safran-croissant på Söderberg & Sara
Først på programmet næste dag stod et besøg på Söderberg & Sara. De laver god filterkaffe, og jeg havde spottet på Instagram, at de ville have helt traditionelle svenske ”lussekatter”. Men da vi kom forbi lidt efter 10 om formiddagen, viste det sig, vi var alt for sent på den. ”Lussekatterne blev udsolgt allerede den første time, det er vi ked af,” sagde pigen i butikken.

Når de klassiske luciabrød ikke var en valgmulighed, besluttede jeg mig i stedet for at prøve en croissant med safran og marcipan – det tætteste på en safranbolle, jeg kunne finde. Jeg var lidt skeptisk, da jeg tog den første bid, men da croissanten var spist op, var jeg næsten glad for, der ikke havde været nogle lussekatter. Safran-croissanten var nemlig den bedste croissant, jeg nogensinde har smagt. Mums!
Adresse: Söderberg & Sara, Mäster Danielsgatan 3, Malmø

Juleshopping #1 på GRAM
Da kaffen var bundet, fortsatte vi til GRAM, der ligger ved siden af Söderberg & Sara. Her er de traditionelle emballager, som du kender fra et klassisk supermarked, væk. I stedet kan du købe små glas, som du kan fylde op igen og igen. Eller så har du din egen beholder med, og så kan du købe både pasta, mel, nødder og krydderier i den. Havde jeg haft mere plads i min taske, havde jeg købt nogle ekstra ingredienser til julemaden.
Adresse: GRAM Malmö, Mäster Danielsgatan 3, Malmø

Juleshopping #2 på AB Småland
Efter gåtur og kaffe på Skt. Knut (hvor både Söderberg & Sara og GRAM ligger) drejede vi tilbage til gågaden i Malmø. Der ligger blandt andet AB Småland – en butik, jeg altid kigger forbi, når jeg er i byen. Her kan du shoppe grønne planter, tøj, flot svensk keramik og andet fint. Både kvalitet og pris er ret høj, men heldigvis koster inspiration ingenting.
Adresse: AB Småland, Södra Förstadsgatan 25-27, Malmø

Juleshopping #3 på Liebling
Fem minutter fra AB Småland ligger en anden af mine yndlingsbutikker. I Liebling har de fundet ud af at kombinere bæredygtighed og pænhed på den bedste måde. Her har de byens fineste kaffekopper, cool (økologisk!) tøj og søde notesbøger. Det er den slags butik, hvor jeg gerne vil eje det hele.
Adresse: Liebling, Davidhallstorg 8, Malmø

Frokost i Malmø Saluhall
Efter at have kigget i så mange fine butikker havde vi brug for mere energi. Det var solskin, så vi gik i retning mod Malmö Saluhall. Det er Malmøs torvehaller med mange små stande, hvor du kan købe frokost. Jeg har både spist pizza hos Hedvigsdals Pizza og salat hos Holy Green – så den her gang kastede jeg mig ud i noget nyt. I et hjørne ligger Malmstens Fisk (som også ligger i Saluhallen i Lund). De er blandt andet kendt for deres fiskesuppe med aioli og for at servere nogle lækre østers om fredagen.
Adresse: Malmö Saluhall, Gibraltargatan 6, Malmø

Juleshopping #4 på Granit
Med fyldt mave og ny energi kunne vi nå et par stop mere på vores tur, inden vi skulle tilbage til København. Jeg prøver altid at kigge forbi GRANIT, når jeg er i Sverige. GRANIT er en kæde, og butikkerne findes i både Malmø og Lund (og flere andre svenske byer). Her kan du shoppe flotte køkkenting og indretning, der bliver ved med at være pæne år efter år. Det er nemlig det, der er hele idéen bag GRANIT. Alle produkter går i neutrale farver og er lavet i høj kvalitet, så de kan holde og passe ind i lang tid.
Adresse: GRANIT, Södergatan 3, Malmø

Eftermiddagskaffe på Lilla Kafferosteriet
Det sidste stop på vores tur var på Lilla Kafferosteriet. Vi var vist ikke de eneste, der syntes, Lilla Kafferosteriet var et hyggeligt sted at holde kaffepause, for ved kagedisken var køen lang og alt med safran spist op. Til gengæld var der lækre, veganske æbledonuts og klassiske svenske kager. Vi nød weekendens sidste ’fika’ ved gamle borde og stole i bedstemorsmiljøet med julesange i baggrunden, inden vi hoppede på toget tilbage til København.
Adresse: Lilla Kafferosteriet, Baltzarsgatan 24, Malmø

Guide: En weekend i Lund og Malmø i december | Frk. Kræsen

Vil du have flere tips til Sverige?
Den her guide er lavet i samarbejde med Visit Sweden. Et par af anbefalingerne i guiden kommer fra dem, men de fleste af stederne er mine egne yndlingssteder, som jeg besøger igen og igen.

Vil du have flere tips til Malmø og Skåne, kan du kigge forbi min guide til Malmø og guide til Skåne på bloggen. Og så kan du selvfølgelig også finde mere inspiration hos Visit Sweden.

Måske er det her også noget for dig?

• Malene
    24. januar 2019 at 11:07

Hej
    Har planer om en tur til Lund, så tak for fin guide. Du skriver, at det tog 51 min fra København med toget. Hvilket tog skal man med? Iflg Rejseplanen tager det over 3 timer!

• Linn
      25. januar 2019 at 9:55

Jeg plejer at tage Øresundstoget fra Hovedbanegården. Det går hvert 20. minut og på den svenske side stopper det i Hyllie, Triangeln, Malmö C og derefter Lund. Da jeg søger på Rejseplanen, så virker der til at også være et sted i Sønderjylland, der hedder Lund – og der tager det lang tid at komme til. Så det er nok derfor. Tjek evt. svenske skanetrafiken.se i stedet- så burde du finde den rigtige rejseplan.

• Keri
    23. december 2017 at 15:33

Thanks for sharing this – we took a day trip to Lund & Malmo this week and visited several of your cafe recommendations 🙂 I hope you also found the amazing delicatessen opposite Stk. Jakobs Stenugnsbageri in Lund?

• Linn
      24. december 2017 at 10:06

How nice to hear that you had a good trip to Malmö and Lund! I’ve been to the place opposite Stk. Jakobs Stenugnsbageri and I totally agree – it’s amazing! I have to remember to take photos of it next time, so I can include it in my guide.