Guide

Guide til Fanø

Guide til Fanø | Frk. Kræsen

Jeg har været på tur til Fanø. Tidligere den her uge hoppede jeg på toget fra København, og fem timer senere stod jeg med blæst i håret på den lille ø uden for Esbjerg.

Jeg skal indrømme, jeg ikke vidste det store om Fanø, inden jeg tog afsted. Jeg havde hørt, at øen var så lille, at man kan cykle rundt. Og så havde jeg begejstret læst, at man kan plukke østers direkte på stranden (jeg havde faktisk også booket plads på en lille østers tur, men fordi vandet var for varmt, blev den aflyst – men forhåbentlig kommer der nye muligheder for den slags).

Selvom Fanø er lille, er øen fuld af charmerende steder. Vi boede i et lille sommerhus med udsigt over klitterne og stranden, og så cyklede vi rundt og shoppede genbrugsfund, drak Fanø-øl og spiste lækker mad. Det er lige sådan en god tur skal være. Her kommer min guide til øen.

Rudbecks Ost & Deli

Nærmest alle jeg havde talt med, inden jeg tog til Fanø, anbefalde en tur forbi Rudbecks Ost & Deli. Jeg havde været inde på nettet og kigget på deres menu, inden vi tog afsted, og jeg må indrømme, at jeg blev en anelse forskrækket af en brunch til 250 kroner. Men. Når alle siger, det er byens bedste sted, så skal det prøves.

Alle bord udenfor var optaget, da vi kom, men de søde piger inde på Rudbecks hjalp os at bære et ekstra bord ud, så vi kunne nyde sommeren og brunchen i solen. Og ja. 250 kroner kan stadigvæk lyde af meget, men når råvarerne er lokale, hjemmelavet og økologiske, når man kan drikke så meget kaffe og økologisk juice man vil, og servicen er exceptionel, så føles det faktisk ret rimelig. Så ja. Jeg vil også gerne anbefale Rudbecks og deres lækre brunch.

Adresse: Rudbecks Ost & Deli, Hovedgaden 90, Nordby

Guide til Fanø | Frk. KræsenFroken-Kraesen-Guide-til-Fanoe-11

Sønderho Kro

Der var næsten lige så mange, der havde rost Sønderho Kro, som havde rost Rudbecks. Således hoppede vi på cyklerne og trampede de 12 km ned til det sydligste af Fanø en af aftnerne. Den høje af os fik næsten bukke sig lidt for at ikke banke hovedet i dørkarmen, da vi gik ind, og den gammeldags stil fortsatte indenfor med old school-bord og stole, små rum, og friske blomster og lysestage i alle hjørner. Vi spiste deres aftenmenu, der leverede høj kvalitet og god mad hele vejen i gennem. Da vi lidt i midnat cyklede hjem gennem et mørkt landskab, summerede vi, at det havde været en meget god aften.

Adresse: Sønderho Kro, Kropladsen 11, Sønderho

Guide til Fanø | Frk. KræsenGuide til Fanø | Frk. KræsenGuide til Fanø | Frk. KræsenGuide til Fanø | Frk. Kræsen

Kellers Badehotel og Spisehus

Vi skulle bare cykle fem minutter på stranden, så stod vi uden for Kellers. Vi spiste her på Sankt Hans Aften. Vi fik fortalt, at de altid serverer stegt kylling til hovedret og friske jordbær til dessert denne ene aften på året, så således var det også det, der landede på vores tallerkener. Maden smagte fremragende, solen skinnede ind og dansede over lokalet og betjeningen var både sød og opmærksom.

Adresse: Kellers Badehotel og Spisehus, Strandvejen 48, Rindby Strand/Fanø Bad

Fanø Bryghus

“Sidste bryghus inden England” står det skrevet på et stor skilt på væggen uden for Fanø Bryghus. Det var vi selvfølgelig nødt til at prøve. Vi testede os igennem næsten hele deres udvalg fra fad (og det siger vist nok mere om størrelsen på deres udvalg fra fad, end hvor meget vi drak). Her er lidt til hver smag, og hvis du hellere vil købe øllen med hjem, kan det også lade sig gøre.

Adresse: Fanø Bryghus, Strandvejen 5, Nordby

Guide til Fanø | Frk. KræsenGuide til Fanø | Frk. Kræsen

Slagter Christiansen

Fanø har en stor og lokal slagter med masser af lækre ting og sager. Vi købte fire forskellige slags pølser med til vores sommerhus. De endte på grillen, og så skar vi dem over og stemte om, hvilken der smagte bedst. En virkelig hyggelig lille aftensmadsaktivitet, når solen skinner.

Adresse: Slagter Christiansen/Fanø Slagteren, Hovedgaden 17, Nordby

Guide til Fanø | Frk. KræsenGuide til Fanø | Frk. Kræsen

Kulturfabrikken og Frk. Toft

Inde i Nordby ligger en hyggelig lille fabrik. I fabrikken huserer tre forskellige kunsthåndværkere. Jeg blev vild med Frk. Tofts fine keramik, og endte med at købe en lille lyseblå æggekop med hjem, så jeg kan få lidt Fanø-feeling hver morgen, når jeg spiser mit blødkogte æg.

Adresse: Kulturfabrikken og Frk. Toft, Hovedgaden 79, Nordby

Mission Afrika Genbrug

Jeg elsker små genbrugsbutikker, og da jeg fandt ud af, at der også er en på Fanø, var jeg nødt til at tage forbi. Butikken var fuld af gode fynd til virkelig fine priser, og jeg kom hjem med alt på billedet + en fin lille blå håndtaske til 80 kroner.

Adresse: Mission Afrika Genbrug, Strandvejen 6, Nordby

Transport

Vi tog toget fra København til Esbjerg, og så videre med bus og færge til Fanø. Med orange-billet på toget kom vi tur og retur København-Fanø for mindre end 500 kroner/person. Fanø er jo ret lille, så der var ikke nogen grund til at have bil. Vi lejede cykler og cyklede rundt på øen. Der er fine cykelstier, og hvis man vil, kan man jo cykle på stranden (hvilket er meget eksotisk for en svensker).

Tak til Visit Fanø for samarbejdet.

Måske er det her også noget for dig?

• Erin Gustafson | Oregon Girl Around the World
    13. marts 2017 at 10:50

I love this post! I was just recommended to visit Fanø and you have made look it soo charming! Thank you for sharing! Cheers, Erin

13. marts 2017 at 13:53

That’s so great to hear. Thanks! It’s the cutest little island, so I can definitely recommend it as well.

• Niels
    2. januar 2017 at 8:46

Sikke nogle smukke billeder. Jeg har aldrig været på Fanø, men jeg bliver virkelig nysgerrig på at opleve det efter det her opslag :-).

2. januar 2017 at 8:50

Tak! Og fedt at høre, du bliver frisk på at besøge øen. Jeg lover, det er et besøg værd 🙂

• Nønne Lønne
    29. juni 2016 at 0:57

Skønt indlæg om Fanø!
    Jeg er bosiddende i Esbjerg (tilflytter) og nyder virkelig også Fanø. Min datter og jeg tager til Fanø hver sommer; enten med madkurv eller besøg på pandekagehuset. Cyklen er så afgjort det bedste transportmiddel.
    Når man har børn er et besøg hos Fanø Vaffel & Bolsjehus i Hovedgaden 65B et must. Det emmer af nostalgi og stemning derinde.
    Vi får næsten altid pandekage; enten frokost eller som dessert/lækkeri. Pandekagehuset har et bredt udvalg af salte og søde pandekager. Hans & Grethe Crêperie – Lindevej 2. Skøn atmosfære og masser af charme, men selvsagt også travlt. De har dejlig hjemmelavet rabarbersaft og lign. der er værd at nyde.
    En lidt ukendt eller overset perle er kunstmuseet (Nord Land 5, Sønderho). Det har en overraskende høj standard og et omfattende udvalg af billeder (mere end et tusinde billeder). Museet er i betydelig grad støttet af Esbjergs nyligt afdøde mæcen og mangemillionær Tage Sørensen, der har investeret meget i at skabe en god samling af kunst og flotte rammer. http://www.fanoekunstmuseum.dk/dansk-forside/
    Fanø får især ekstra mange besøg, når der er dragefestival, som I har nævnt. Men også strikkefestivalen er en kæmpe begivenhed, der tiltrækker tusindvis af gæster. Fannikerdagene er også hyggelige og stemningsfulde med musik, folkedans og et gensyn med de fine folkedrager, der knyttet til øen.
    Sælsafari er også et af de helt store hit blandt turister og lokale. Hvem nyder ikke synet af solbadende sæler, der slapper af på bankerne?! Det er da skønt.
    Er man til musik så husk “Godtfolk” festivallen og Fanø Rocker.
    Som madglad må du endelig ikke misse gårdbutikkerne:
    Fanø er fuld af muligheder! Helt forrygende 🙂

29. juni 2016 at 9:14

Hvor er det mange gode forslag Nønne. Tak! 🙂

• Inge-Lise
    27. juni 2016 at 9:22

Hej Linn

Dejligt, du har beskrevet de kulinariske oplevelser på min barndoms ø.
    Det er altid naturen og traditionerne, man hører mest om, nu også den gode mad.
    Prøv Nanas Stue i Sønderho næste gang, du kommer.
    Den er for nylig genåbnet.

27. juni 2016 at 13:18

Hej Inge-Lise,

Jeg kan godt forstå, man hører meget om naturen – hvor er det en smuk ø! Jeg har skrevet Nannas Stue på listen til mit næste besøg – forhåbentlig går det ikke for lang tid, til jeg kommer til Fanø igen.

• Søren
    27. juni 2016 at 9:11

Et rigtig godt indlæg om Fanø Linn, som jeg næsten er opvokset på pga. min forældres sommerhus og nu mit.
    Jeg har heldigvis kun 20 minutter til øen :-). Når man ikke kender Fanø kan det være svært, at vide hvilke restauranter man skal besøge, der er på det seneste kommet lidt nyt på øen, som er genåbningen af Nannas Stue i Sønderho, og en ny cafe på torvet i Nordby. En anden ting man ikke bør glemme er Dragefestivalen i juni måned.
    Jeg har kun selv skrevet om østers- og salturt ture på Fanø på min egen blog, hvilket nok bør ændres, når jeg næsten er opvokset på øen.

27. juni 2016 at 13:17

Ah ja, du er jo næsten en af de lokale 🙂 Du skal da helt sikkert have mere Fanø på dit site!

Jeg fik faktisk det sidste af Dragefestivalen med – du har helt ret i, at det var en dejlig oplevelse. Og vi fik kigget ind gennem vinduerne på Nannas Stue, da vi cyklede hjem fra Sønderho, og sagde til hinanden, at det bliver vi nødt til at prøve næste gang. Men det er jo dejligt, at der er mange grunder til at tage på tur igen – så det er bestemt ikke mit sidste besøg på Fanø 🙂

• Nana
    27. juni 2016 at 8:09

Nej hvor skønt, at du har besøgt Fanø! Når man er esbjergenser, er Fanø jo nærmest vores anden stolthed (største stolthed er nok havnen + De Hvide Mænd). For mig er den lille ø essensen af sommerferie, og så snart man stiger på færgen, begynder man at slappe helt af.
    Skulle du få lyst til at besøge Fanø igen, så vil jeg helt klart foreslå dig at besøge Aroma – det er så god mad!

27. juni 2016 at 8:12

Åh, kan godt forstå, du synes, det er essensen af sommerferie! Det var også lidt den følelse jeg fik, da jeg var på besøg. Jeg har helt sikkert lyst at tage på Fanø-tur igen, og så skal jeg huske Aroma. Tak for anbefalingen! 🙂

• Finn S. Maschoreck
    26. juni 2016 at 23:42

Hyggelig læsning for os madglade, men i den korte tid du besøgte Øen, kan jeg da godt se du stadig mangler at besøge mange af vore spisesteder og gårdbutikker samt atelier mm. Dejlig omtale af Fanø, glæder os til du vender tilbage og oplever endnu mere Fanø, men det kræver også mere end 2 dage.

27. juni 2016 at 8:11

Jeg var godt nok på øen i mere end to dage, men du har da helt ret i, at der stadigvæk er masser af gode steder at opdage. Og det er jo meget godt, for så er der endnu en god grund til at komme tilbage snart igen! Jeg glæder mig til at opdage flere steder næste gang jeg kommer.

• robert peel
    26. juni 2016 at 23:05

god aften

dejligt at se at du omtaler disse kendte steder, men du skulle nu tage alle restauranter med, jeg taenker her paa 3 x mere i sonederho plus Rindby Familie Restaurant. hvad med Skovelejepladsen, ?

26. juni 2016 at 23:07

Dem må jeg besøge næste gang! 🙂 Jeg skriver kun om steder, jeg selv har besøgt, og på den her tur var der ikke tid til flere steder, end dem som er kommet med i guiden. Men forhåbentlig kigger dem der læser guiden med blandt kommentarerne, og så kan de jo blive inspireret af din kommentar også.

• Maya
    26. juni 2016 at 18:58

Hej. Tak for dit fine indlæg 🙂
    Jeg er nok nærmest den eneste blogger fra Fanø. Det varmer mit hjerte at du sender så gode anbefalinger afsted 🙂
    Jeg kan også anbefale: pandekagehuset (især hvis man har børn), Restaurant Aroma, Restaurant Dino(pizzaerne), vaffel Is på stoppestedet. Derudover kan det også anbefales at leje mountainbikes. 🙂 – For ikke at nævne den 15 km lange strand.
    Elsker mit barndomshjem 🙂

26. juni 2016 at 19:01

Godt at høre, du synes, det er nogle gode anbefalinger. Og fedt at du har flere gode steder, du kan anbefale! Jeg var faktisk inde på din blog, inden vi tog afsted for at se, hvilke steder du skrevet om eller nævnt – det er jo altid de lokale, der kommer med de bedste anbefalinger 🙂