Opskrifter

Anmeldelse: Sundt Sødt af Pia Krøyer (og en chokoladekage fra bogen)

Sundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. KræsenSundt Sødt | Frk. Kræsen

Jeg har fået et eksemplar af bogen Sundt Sødt af Pia Krøyer, og tænkte at jeg ville fortælle jer om den her på bloggen. Bogen kom med pakkeposten for nogle dage siden, og jeg gik umiddelbart i gang med små farvede post-its for at markere alt jeg ville prøve. Men ganske hurtigt gik det op for mig at flere af de alternativ jeg tænkt lave et blodindlæg om måske ikke liiige passer nu her. Hvorfor? For at det er alt for koldt til is, alt for meget vinter til at grille frugt udenfor og for at jeg meget hellere ville lave noget lækkert at spise, i stedet for noget lækkert at drikke. Tilslut blev en chokoladekage mit endelige valg.

Til en chokoladekage har du brug for:

300 g dadler
200 g mandler
3 spsk. kakao
75 g kokosolie
2 modne bananer
1 tsk vaniljepulver
2 tsk kanel
1/2 knsp salt
6 æg

Pynt:
hakkede hasselnødder

Som I kan se, er det sundt hele vejen i gennem. Dadler, bananer og intet sukker. Sundt, men sødt. Dog skal jeg ærligt indrømme at det var en del ting jeg ikke havde hjemme. Dadler måde jeg selvfølgelig købe, men mandler skiftede jeg ud mod hasselnødder og kokosolie mod almindelig olie. Jeg er trods alt kun 24 år gammel, og plejer at prioritere mine mandler væk mod en ekstra øl i fredagsbaren. Noget jeg ikke tror at jeg er helt alene om…

Spørgsmålet er egentlig hvis jeg overhoved kunne ha valgt en nemmere opskrift – det eneste der skulle laves var nemlig at “kom alle ingredienserne i foodprocessoren, og kør dejen til en jævn masse”. Hvis jer der læser bloggen kender mig, så forstår I hvorfor det alligevel ikke var så nemt. For en foodprocessor? Hvem kender jeg, der ejer en foodprocessor? Jeg vil love for, at det er en voksen ting at ha i sit skab!

Uanset hvad, så lykkedes jeg med hjælp af meget vilje og en karry-farvet blender smække alle mine ingredienser sammen. Ned i muffinsformer, og så ind i ovnen ved 175 grader. Og ud kom 25 minutter senere nogle sunde små chokoladekager. Lækre, på en helt anden måde en chokoladekage fyldt med sukker og fedt. Two thumbs up for resultatet, med andre ord.

Jeg synes at Sundt Sødt er en rigtigt inspirerende bog, så det er ikke bevidst at jeg er streng og sætter spørgsmålstegn ved underlige ingredienser og underlige køkkenverktøjer. For selvom jeg mangler en del ting i mit lille dele-køkken, så vil jeg gerne ha Pia Krøyers bog i min reol. Den er noget af det mest farverige jeg set, med vildt flotte billeder, inspiration på hver side og små fif over det hele, for den der er i tvivl eller bare vil lege videre med opskrifterne selv. Og så er vel virkeligheden også tit sådan, at næste gang jeg skal bage noget fra bogen, så har jeg allerede mine dadler, og gangen efter, har jeg måske mine mandler og så videre. På samme måde, som jeg i dag har skabet fyldt af sirup, honning, sukker og vanilje i forskellige former. Det kan godt være, at bogen ikke er den mest SU-venlige, men jeg giver altså ikke kun min chokoladekage, uden også den, two thumbs up den her gang…

Vil du vide mere om bogen, kan du finde information HER. Og hvis du kigger ind igen i morgen, kan du vinde et eksemplar af den. På gensyn, søde læsere.

Måske er det her også noget for dig?

• PIA KRØYER